pe1ogx.reismee.nl

Naar pucallpa.

Naar pucallpa.

Nu we toch in Peru zijn wilden we ook graag iets van de amazone zien. De natuur in de amazone moet overweldigend zijn. Dus met het vliegtuig van Lima naar Pucalpa. Het is een uurtje vliegen met een klein wat ouder straalvliegtuigje. De vlucht was heel prettig. Mooi uitzicht over het landschap dat van een ietwat ruige kust langzaam veranderde in het dichtbegroeide amazone gebied. In het kort gezegd ziet dat er gewoon uit als een enorme hoop broccoli, hier daar onderbroken door een rivier of meer.

Na een mooie landing 'waarbij iedereen moest klappen' stapten we uit op het vliegveld van Pucallpa. Dat klappen snap ik nooit. De vliegers doen toch gewoon hun dagelijks werk? Voor mijn werk wordt ook nooit geklapt. Maar voor de vliegers wel leuk denk ik. Bij het uitstappen werden we onmiddelijk overvallen door een zwoele zweterig warme deken van warme extreem vochtige lucht.

Pucallpa komt op mij over als een beetje een wilde stad. Zeer veel wegen onverhard. Geen straatverlichting en geen normale auto's. De bouwstijl van de huizen een beetje zoals je die ziet in oude westerns. De huizen hebben de vorm van een blokkendoos. Vierkant met een platdak. Meestal voorzien van een soort warande. Wel een beetje smoezelig,

Het belangrijkste vervoersmiddel is de z.g. mototaxi. Dat is een soort van driewielbrommerje. De voorste helft is een ouderwetse bromfiets. Meestal een honda. Aan de achterzijde zijn twee wielen bevestigd waarboven een bankje en dakje zijn gemaakt. Een van de twee achterwielen wordt maar aangedreven. Het is dus een 1x3 voertuig. De brommertjes rijden als duivels, maken veel herrie en nog veel meer stinkende rook. De straten hangen er vol mee. Af en toe wordt je gewoon misselijk van de stank. Maar een taxiritje kost maar weinig. 6 soles voor een rit van half uur. Na de dollemansrit van een half uur kwamen we aan in hotel d'selva.

Het hotel is een oase van rust. Van buiten ziet het er klein uit. Binnen is het erg luxe en comfortabel. Airco internet enz. Alles is er. Voor mensen die toevallig in de buurt zijn is dit hotel een aanrader. Het ligt lekker dicht bij het stads centrum. Je loopt er zo heen.

Het stadscentrum is inderdaad het hart van Pucallpa. Alles wat nodig is om een stad te laten functioneren is daar.. Gebouwen voor gemeentelijke diensten, banken en natuurlijk een kerk. Er moet ook getrouwd kunnen worden! De gebouwen zijn hier allemaal van steen en de wegen verhard. In het centrum is ook een overdekte markt waar je alle soorten groenten en fruit die je bedenken kunt kunt kopen. De markt heeft veel weg van de oosterse markt zoals wij die in beverwijk kennen.

In dit centrum hebben paar keer lekker rondgelopen, wat gegeten (lekker ijs) en de kerk bezocht. Best leuk. Ook de kerk als je religieus bent. Mij deed het niet zoveel. Het was een modern beetje pompeus gebouw. De markt is wel leuk om even te bezoeken.

jolanda

leuk om te lezen