pe1ogx.reismee.nl

Rosa de Lima

Vrienden hebben ons gevraagd om een brief met wensen in de wensput van het klooster van de Rosa van Lima te gooien. Omdat we toch in Lima zijn is dat natuurlijk zo gedaan. De Rosa van Lima was een bijzondere vrouw die haar korte ascetische leven in afzondering en kuisheid heeft doorgebracht. Ze had een grote kennis van planten en kruiden en heeft daar veel mensen mee kunnen helpen. Zij hielp ook iedereen. Dus ook zwarten en kleurlingen die in die tijd nog niet als mensen gezien werden. Dat was dus zeer bewonderenswaardig. Helemaal in die extreem gewelddadige tijd van Spaanse conquistadors. Naar haar is ook een bijzondere tulp variant genoemd die alleen nog in Nederland wordt gekweekt. De brief zal daar ook wel iets mee te maken hebben. Wij hebben hem niet gelezen. We zijn alleen maar postbode. Deze foto's zijn het bewijs dat de brief terecht gekomen waar hij moest.

Er zijn heel erg veel heel erg grote kerken in Lima. Het was nog even zoeken naar het klooster van Rosa de Lima. Van buitenaf een beetje verstopt gelegen in de grote stad. Het klooster zelf was erg mooi en een oase van rust in de onwijze drukte van de grote stad.. We hebben even gesproken met de padre en hem het artikel over de bewuste tulp overhandigd. Ze vonden dat erg leuk.

Nadat we bioj het klooster geweest waren hebben we nog even door de stad gelopen en ons vergaapt aan de toch wel mooie architectuur die overal zichtbaar is.

Ellen de Ruyter

Volgens mij zijn jullie Heemskerkers? En soms te vinden bij " de Vrijheit" Mijn man en ik gaan in maart naar O.a. Lima en omdat ik " in de bloemen zit" moet ik zeker naar de wensput!! Hebben jullie nog andere tips?
Groeten, Ellen Zuyderduin- de Ruyter